Wil je weten of je website goed zit? Benieuwd of bezoekers hun weg vinden en ook echt vinden wat ze zoeken? Dan is erg waardevol om je websitebezoeker beter te leren kennen. Lees waarom het zoveel waarde heeft, en hoe wij dat bij Paddle aanpakken.
Wat weet jij over je bezoekers?
We verliezen het soms uit het oog, maar een website maak je voornamelijk voor je bezoeker. De bezoeker staat dus centraal, en de website bouw je dan ook op maat van je doelgroep. In werkelijkheid krijg je jammer genoeg weinig directe feedback van die bezoeker. Om je websitebezoeker toch zo goed mogelijk te leren kennen, kan je via een websiteanalyse het gedrag van je bezoeker bekijken en onderzoeken. Vervolgens kan je vanuit de data je website optimaliseren.
Zo breng je dus sterktes en zwaktes van je site in kaart, en krijgen jullie alle tools in handen om te verbeteren.
Hoe leer je je websitebezoeker kennen?
Er zijn verschillende methodes om een website-analyse te doen. Dit zijn enkele van de belangrijkste, die ons helpen om inzicht te krijgen in je bezoeker.
Analytics
Via de analytics van je website komen we bijvoorbeeld te weten wat de meest bezochte pagina’s zijn of waar bezoekers de website verlaten. Ook kunnen we in kaart brengen hoe gebruikers navigeren doorheen de website. Via analytics krijgen we ook inzicht in algemene kenmerken van je bezoeker, zoals leeftijd, locatie, interesses, etc. Dit helpt je om de website aan te passen aan je doelgroep.
Eventueel doen we ook een zoekwoordenonderzoek of keyword research. Dat betekent dat we onderzoeken welke woorden en termen bezoekers ingeven, en hoe ze op de website terecht komen. Bijvoorbeeld via een zoekterm die ze intypen in een zoekmachine. Weten waarnaar je bezoekers op zoek zijn, is vooral interessant om je content te optimaliseren.
Heatmaps
Heatmaps brengen visueel in kaart hoe een bezoeker zich gedraagt doorheen de website. Een heatmap is letterlijk een warmtekaart: met kleur wordt op de pagina aangeduid waar bezoekers het meest klikken en hoe ver ze scrollen (rood), of waar ze weinig interesse in tonen (groen). Een heatmap geeft je in 1 oogopslag een idee van waar bezoekers klikken en waar niet. Dat helpt om te bepalen waar je de belangrijkste cals-to-action gaat plaatsen.
Online vragenlijsten
Een online enquête hebben jullie ongetwijfeld zelf al eens gezien of ingevuld. We vragen de websitebezoeker aan de hand van een pop-up om een paar korte vragen te beantwoorden. Dat kan bijvoorbeeld zijn wat ze zoeken of met welk doel ze naar de website komen.De feedback die je krijgt via online vragenlijsten is misschien wel een van de waardevolste die je je kan voorstellen. Je krijgt immers directe feedback van je bezoeker. Door de antwoorden te analyseren, heb je inzicht in de ervaring van websitegebruikers, en kan je mogelijk elementen die ontbreken detecteren, en toevoegen.
Om jullie websitebezoeker te leren kennen, verzamelen we gedurende een bepaalde tijd informatie (data). Daarna brengen we de info van de verschillende analysetools samen, en duiken we in de data om er conclusies uit te halen.
Een websiteanalyse helpt je zo om je websitebezoekers beter te leren kennen, wat op zijn beurt waardevolle inzichten geeft voor het constant aanpassen van je website.
Klaar om jullie website naar een hoge niveau te tillen en alles te weten te komen over jullie websitebezoekers?
Contacteer ons vrijblijvend.