Het belang van SEO in 2018

  • 4 december 2017

Is jouw website geoptimaliseerd voor Google?

Wist jij dat Google niet alleen het grootste internetbedrijf ter wereld is, maar ook de meest bezochte website wereldwijd? En in ons land gebruikt maar liefst 94% Google als zoekmachine! Daarom vonden wij belangrijk om eens te bekijken hoe mensen Google gebruiken en hoe jij die informatie kan gebruiken om beter gevonden te worden. Want uit onze eigen statistieken en die van onze klanten zien we dat tot 70% van website bezoekers vanuit Google komen

Waar zoeken mensen online naar informatie?

SEO goeroe Rand Fishkin deelde op het wereldbekende WebSummit in begin november zijn visie op de impact van SEO in 2018. Collega’s Wouter en Alexander waren daar aanwezig om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe ontwikkelingen. Graag delen we met jou wat we daar geleerd hebben. Als eerste nemen we een kijkje in hoe mensen online op zoek gaan naar informatie. Daaruit blijkt heel erg duidelijk dat Google de belangrijkste informatiebron is: maar liefst 87,80% van online zoektochten vertrekken vanuit die zoekmachine.

 

Online zoekopdrachten

 

Als we dan bekijken waar mensen klikken, zien we dat organische zoekresultaten heel erg belangrijk zijn. Advertenties helpen natuurlijk om je website te ondersteunen, maar alles begint vanuit zoekmachineoptimalisatie. Het doel is om via een goede SEO-strategie in de eerste 4 zoekresultaten te komen en te blijven staan. Onderzoek van Mediative illustreert dat:

  • 10% klikt op Google Advertentie
  • 33% klikt op eerste organische zoekresultaat
  • 63% klikt op 1 van de eerste 4 organische zoekresultaten
  • Slechts 1% klikt door naar de tweede zoekresultatenpagina om daar iets aan te klikken​

 

Google zoekresultatenpagina

 

Google in 2018

Daarna deelde Rand Fishkin zijn voorspellingen voor Google in 2018. Dat Google zijn startpagina het veranderen is, zien we nu al. Advertenties nemen meer ruimte in en ook Google Shopping wordt prominenter. De ruimte voor organische zoekresultaten verkleint dus, en tegelijkertijd wordt het algoritme steeds verfijnder om betere resultaten weer te geven. Het is niet langer de volledige eerste resultatenpagina die belangrijk is, maar vooral de eerste 4 resultaten.

Het enige doel van Google in 2018 is om nog meer in te zetten op tevreden klanten. Als iemand iets zoekt, moet die in zo weinig mogelijk kliks een antwoord vinden.

Nu is het tijd voor het goede nieuws!

Nu je het belang van SEO met cijfers bevestigd ziet en weet hoe Google in 2018 zal gaan veranderen, ben je klaar om hierop in te spelen. Jouw uitdaging is om in de eerste 4 organische zoekresultaten terecht te komen, daar te blijven en zorgen dat er op jou geklikt wordt. Dat doe je met een goede SEO-strategie die je hoger in de resultaten houdt en die ervoor zorgt dat bezoekers ook vinden wat ze zoeken op jouw pagina. Het doel is dus om op een intelligente manier aan SEO te doen.

En daar kan Paddle je mee helpen! Ons CMS om websites te bouwen is geoptimaliseerd voor SEO. Je kan er eenvoudig je url, tags en metagegevens aanpassen zodat Google je beter kan indexeren. Onze SEO-expert staat je graag bij met raad en daad om jouw SEO-strategie op punt te stellen en uit te voeren. Samen werken we eraan om jouw Google-score te verbeteren. Laat dat websiteverkeer maar komen!

 

Tip: Houd onze nieuwsbrieven en blog in de gaten, want er zal nog meer informatie en advies volgen van onze eigen SEO-expert.