Google Analytics 4 (GA4) is er. Vanaf 1 juli 2023 zal er geen nieuwe data meer verzameld worden in de vorige versie Universal Analytics (UA). We leggen in deze blog uit welke nieuwigheden er zijn en hoe we je kunnen helpen met de omschakeling naar Google Analytics 4 of een Europees alternatief zoals Matomo.
Heeft je bestuur of organisatie intussen beslist om Google Analytics verder te blijven gebruiken?
De verschillen in een notendop
- Google wil data beter meetbaar kunnen maken. Daarom zal data in GA4 gemeten worden op basis van events en niet op basis van sessie, zoals dat in UA was. Een event kan een paginaweergave zijn, een download van een informatiebrochure of een download van de app. Het meten op basis van events gebeurd dus op meerdere apparaten.
- In UA kon je app en website data niet samen meten. In de nieuwe GA4 kan je voor elke account meerdere GA4 properties (domeinen) creëren met daarin bepaalde streams voor app en/of web data.
- Het event-based meetmodel heeft ook als voordeel dat er een unieke identificatie is van gebruikers en apparaten. Via Google Signals zal een gebruiker zelfs gelinkt kunnen worden aan bepaalde event data wat dan weer een verbetering is voor de weergave van nieuwe en terugkerende bezoekers bij de rapportering, enkel als daar een opt-in en dus toestemming voor is uiteraard inzake privacy.
- Op basis van automatisatie is er een evolutie doorgemaakt in GA4. Waar er vroeger een beperkte automatisering mogelijk was, gebeurd die vandaag op basis van machine learning. Via ‘modelled conversions’ en AI (Artificial Intelligence) is het mogelijk om voorspellingen te maken van online conversies (events) zonder users te identificeren.
- Rapportering van data is belangrijk. In GA4 is er een mogelijkheid tot rapportering over meerdere apparaten (‘cross device’), waar dit in UA beperkt mogelijk was. Dit komt uiteraard tot stand door het verschil in meten, besproken in punt 1. Er zijn daarnaast verschillende manieren mogelijk om data weer te geven in rapporten.
- Op basis van GDPR en privacy zijn er in GA4 meer mogelijkheden om privacy instellingen toe te voegen. Het is belangrijk dat deze correct worden ingesteld om conformiteit met de GDPR te verzekeren.
Hoe kan ik overstappen naar Google Analytics 4?
We kunnen je bestuur helpen om dit te configureren en de noodzakelijke parameters en privacy instellingen in te stellen in GA4.
We begeleiden je graag doorheen dit proces zodat je het maximale uit GA4 kan halen.
Overstappen naar een Europees alternatief
Beslist om Google Analytics niet langer te gebruiken? Dan kan je gebruik maken van Matomo, een Europees alternatief.
Contateer ons vrijblijvend voor hulp bij de implementatie van Google Analytics 4 of Matomo.