De Panne aims to inform and inspire digitally with websites for every visitor
In conversation with Dries Delaey, digital communications expert at De Panne.
The website and corporate identity were recently revamped. How did this renewal come about? How did you combine them?
To that end, we started with the policy objectives and policy plan. When the new team formed, a strategic policy plan was developed with a communication plan as a roll-out. We also dived into a unique corporate identity and logo to put the visual identity on the map. To start promoting De Panne as a coastal municipality for tourism, second visitors and entrepreneurs.
We want all colleagues to join us on the digital train. That is why there is a communication antenna in every team. They can easily manage content and create pages and news items in the Paddle CMS Platform.
Dries Delaey
Digital communications expert
You solemnly unveiled the new corporate identity and website. How did you approach this?
The launch of the corporate identity was a big party. Due to corona measures, we had to curtail this somewhat. The websites needed to be online immediately because this is the most visible channel. We used two different websites: depanne.be to inform and visitdepanne.be to inspire residents, secondary visitors and visitors alike.
We have deployed two different websites: on depanne.be we will inform, on visitdepanne.be we will inspire residents, second visitors and visitors, alike.
De Panne has a strong communications team. How do you work together in the Paddle Content Management System (CMS)?
Within the website, all the different teams have a login. Team communications support these other teams. We want all colleagues to join us on the digital train. This is why there is a communication antenna in every team. They can easily manage content and create pages and news items in the Paddle CMS Platform. As a communications team, we provide the necessary support to lend our expertise in digital communications to enhance content.
We want all colleagues to join us on the digital train. Therefore, there is a communication antenna in every team. They can easily manage content and create pages and news items in the Paddle CMS Platform.
Which functionality is indispensable for you on the website?
In our online communication, the user is always at the forefront, which is why we want them to have a handy overview of news but also to be able to consult activities at a glance. This is why we have linked to the UiTkalender. We also have our activity calendar where activities are highlighted. You can filter to find out what's on this weekend in De Panne. In this way, we want to make it easy for users to find the correct information in the right place.
For us, the link with UiTkalender is indispensable.
Welke tips zou je een collega willen meegeven als deze wil starten met een vernieuwing van de website?
Waar de sterkte bij ons veranderingstraject van de website zat, is de betrokkenheid van alle teams en de verschillende diensten. Ik denk dat de ondersteuning en het samen meedenken naar functionaliteiten en inhoud vanuit alle collega’s en medewerkers meehebben belangrijk is.
Een website is een bewegend kanaal. Hoe willen jullie bij De Panne blijven innoveren?
Sowieso zetten we in op informeren en inspireren, we gaan ook uitbreidingen doen om te participeren. Zo hebben we plannen om op een hele korte termijn te lanceren met een burgerparticipatieplatform. De koppeling tussen de Paddle website zal zeker aanwezig zijn. We willen de mensen van het ene platform naar het andere platform brengen.
Verder lanceerden we recent met onze eigen gemeenteapp waarbij we volop inzetten op het luik van Digitaal Vlaanderen om de koppeling met Burgerprofiel mogelijk te maken.
Hoe zal de website van De Panne blijven groeien?
We willen in de toekomst echt wel gaan inzetten op open data en transparant communiceren. Zo willen we de koppeling met LBLOD maken om notulen en besluiten beschikbaar te stellen.
We zien dat leveranciers van ons daar nog wat achterop hinken. We willen ze het vuur aan de schenen leggen om de integratie beter en gebruiksvriendelijker te maken. We denken ook aan rechtstreekse koppelingen waarbij een inwoner rechtstreeks zijn belastingen kan raadplegen of een belastingsaangifte kan doen. Zodanig dat de koppelingen nog veel meer nauwgezet zijn.
Daarnaast willen we ook nog verder inzetten om het onszelf makkelijker te maken, door middel van een integratie met mailsoftware Mailjet zodanig wanneer iemand inschrijft op de nieuwsbrief, ook meteen in de centrale database terecht komt.
We willen in de toekomst echt wel gaan inzetten op open data en transparant communiceren. Zo gaan we de koppeling met LBLOD maken om notulen en besluiten beschikbaar te stellen.
Welke score zou je de website zelf geven?
Ik geef de website een 8 op 10. De front-end voor bezoekers en gebruikers scoort heel goed, in de back-end zijn er altijd optimalisaties mogelijk. Maar ik twijfel er niet aan dat Paddle mee zal innoveren en aan de kar zal trekken.
Naast de website depanne.be is er ook visit.depanne.be die in meerdere talen raadpleegbaar is. Hoe is deze opgebouwd?
Sowieso zijn we gestart vanuit de Nederlandstalige website. We hebben de lay-out en de creatie van inhoud in het Nederlands opgebouwd, om aansluitend onze teksten te laten vertalen door een extern vertaalbureau. We hebben daarnaast ook samengewerkt met ons branding bureau, omdat onze huisstijl hard leunt op gevatte copywriting en de juiste teksten.
Daarom is het belangrijk dat dezelfde woordspelingen in andere talen naar voren komen. Daarvoor hebben we samengezeten met meertalige copywriters, om die gevatte teksten in de meertalige versies te integreren.
Welke functionaliteit springt eruit op visit.depanne.be?
We willen de inhoud hier vooral in de kijker zetten. We willen inspireren en daarvoor is het belangrijk dat de website als trekpleister dient. We willen uitpakken met wat er in De Panne te doen is, naar natuur, beleving en sport toe. We willen de website stimuleren met content via onze sociale mediakanalen, digitale mailings en onze brochure. We willen uiteraard verkeer naar de website genereren en met een beetje geluk mensen aanzetten om naar De Panne te komen.
We willen mensen aanzetten om naar De Panne te komen en laten zien wat er in De Panne te doen is.