De nieuwe website van IGEAN blijft groeien in het Paddle CMS Platform
In gesprek met Bieke Van Baelen, beleidscoördinator communicatie en sensibilisatie bij IGEAN.
IGEAN is een samenwerkingsverband van 30 gemeenten in de regio Antwerpen. In de loop der jaren is IGEAN geëvolueerd tot een sterk merk en de evidente partner van de lokale besturen in het Antwerpse.
Waarom was er nood aan een nieuwe IGEAN-website?
De vorige website was fel verouderd en dringend aan vernieuwing toe. Enerzijds was er een veilige website nodig en anderzijds ook een complete vernieuwing van de navigatiestructuur op maat van onze inwoners.
We werken nu met 5 hoofdcategorieën in de navigatiestructuur. Deze zijn tot stand gekomen na een bevraging bij zowel onze medewerkers als de websitebezoekers. Als resultaat heeft de navigatiestructuur nu een logische opbouw.
Daarnaast is het voor ons belangrijk dat de website responsive (mobielvriendelijk) is. We wilden een website bouwen die blijft evolueren en in de toekomst kan uitbreiden. Dat is wat doorslaggevend is geweest in de keuze voor het Paddle CMS Platform.
“We wilden een website bouwen die blijft evolueren en in de toekomst kan uitbreiden. Dat is wat doorslaggevend is geweest in de keuze voor het Paddle CMS Platform”
Bieke Van Baelen
beleidscoördinator communicatie en sensibilisatie bij IGEAN
Het grafisch webdesign springt meteen in het oog. Hoe werd dit gecreëerd?
Vooraf hebben we een heleboel websites bezocht als inspiratie: wat vonden we goed, wat juist niet. Daarmee kon projectmanager Shana aan de slag. De visuele elementen uit de huisstijl werden geïntegreerd om tot een krachtig grafisch design te komen. De vormgevers bij Paddle leverden goed werk en wisten onze opmerkingen en wensen goed te capteren en in het grafisch design te verwerken.
Je werkt dagelijks met het Paddle CMS Platform. Is het Platform eenvoudig in gebruik?
Een nieuwe manier van werken is altijd een uitdaging en zoeken in het begin. Ik gebruik het CMS Platform dagelijks en kan er intussen goed mee aan de slag. Het CMS Platform is heel gebruiksvriendelijk en de mogelijkheden zijn enorm ruim.
Bij elk nieuw project is er persoonlijke begeleiding en opleiding. Hoe ervaarde jij deze?
Het project verliep vlot en projectmanager Shana was altijd bereikbaar voor vragen.
De werkwijze werd helder uitgelegd en tijdens de online opleidingen (CMS, schrijven voor web en webformulieren) werd elke IGEAN-medewerker snel vooruitgeholpen. Het is ook altijd mogelijk om de helpdesk te contacteren, waar je snel voorzien wordt van hulp of je de handleiding kan raadplegen.
We willen gebruikers meer laten doen met dezelfde energie. Welke feature zorgt voor tijdswinst in jouw dagelijkse taken bij IGEAN?
Het is handig dat je afbeeldingen meteen kan schalen wanneer je ze upload in de mediatheek. Dat zorgt voor tijdswinst, voornamelijk wanneer je met meerdere collega’s samenwerkt.
We winnen ook tijd door de mogelijkheid om automatisch pagina’s te publiceren of depubliceren, zelfs tot op de minuut in te plannen! Vroeger moest dit telkens manueel en op het gewenste moment gebeuren. Het zijn misschien kleine dingen, maar ze maken een wereld van verschil.
Heb je een persoonlijke tip voor collega’s die een project zoals dit zouden starten?
Zet je in de schoenen van de bezoeker en start bij de vraag welke boodschap je via welk kanaal wil verspreiden. Is dit het juiste kanaal? Bekijk daarnaast ook de relevantie voor de bezoeker en vermijd dubbele content op je webpagina’s.
Wij bevraagden IGEAN-medewerkers van verschillende teams tijdens het project. Dat laat de website leven binnen de organisatie en creëert ook verbondenheid.