Bij Paddle.be dragen we toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites hoog in het vaandel. Heel erg hoog. We hebben heel wat ervaring met toegankelijke websites in de zorgsector. Maar hoe weet je of een website toegankelijk en gebruiksvriendelijk is? Daar helpt het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) een handje bij!
Het VIKZ volgt de kwaliteit in de Vlaamse zorgvoorzieningen. Daaronder vallen alle instanties van het Departement Zorg van de Vlaamse overheid.
Kwaliteitsmetingen
Maar hoe doen ze dat dan, de zorgkwaliteit opvolgen? Het VIKZ doet daarvoor metingen. Ze stellen daarvoor meetprotocollen en indicatoren op in samenwerking met het Vlaams Patiëntenplatform en kwaliteitscoördinatoren uit verschillende ziekenhuizen. Samen stellen zij indicatorensets op voor de kwaliteitsmetingen van de zorg.
Wat wordt er dan zoal gemeten? De metingen worden onderverdeeld in een aantal categorieën of indicatoren, bijvoorbeeld handhygiëne, beroertezorg, patiëntveiligheid, mortaliteitcijfers en patiëntgerichte websites. Die laatste categorie houden wij steeds in het achterhoofd wanneer we in zee gaan met een ziekenhuis voor een nieuwe website.
De streefwaarde voor zorginstellingen om te ‘slagen’ voor een bepaalde categorie of indicator is positief beoordeeld worden op 80% van de items.
Het is onder meer het Vlaams Patiëntenplatform dat deze metingen op frequente basis uitvoert.De meest recente screenings zijn in 2024 uitgevoerd en gepubliceerd.
Is dat verplicht?
Ziekenhuizen en zorginstanties kiezen zelf of ze al dan niet lid worden van het VIKZ om deel te nemen aan de metingen. Ze mogen ook per categorie intekenen op bepaalde metingen.
Indicator voor patiëntgerichte websites
Aan de hand van de indicatoren voor een patiëntgerichte website, kunnen ziekenhuizen hun eigen website meten en zichzelf ook vergelijken met de websites van andere zorginstellingen.
Een aantal belangrijke items die aan bod komen in de indicator voor patiëntgerichte websites, zijn toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website, beschikbaarheid van kostprijsinformatie, beschikbaarheid van praktische informatie, visie en beleid van het ziekenhuis, zicht van de patiënt op het zorgaanbod en privacy.
Hoe kunnen ziekenhuizen zich dan voorbereiden op een kwaliteitsmeting? Ruim een jaar op voorhand kondigt het VIKZ nieuwe metingen aan. Het VIKZ stelt in samenwerking met het Vlaams Patiëntenplatform een handleiding op met vereisten en verwachtingen voor ieder item van de indicator. Op basis daarvan kunnen ziekenhuizen hun websites aanpassen en verbeteren.
Ik heb een ziekenhuiswebsite. Hoe kan ik deelnemen aan de metingen van het VIKZ en mijn website verbeteren?
Op zorgkwaliteit.be vind je alle informatie over deze indicator en alle andere indicatoren. Je kan daarin doorklikken op de indicator ‘patiëntgerichte website’.
In de handleiding over de screening van patiëntgerichte website (672.97 KB) "pdf" lees je meer over de doelstelling van de metingen, alle items die gemeten worden, en hoe de metingen gebeuren.
Wil je graag professionele hulp bij het aanpassen en verbeteren van je zorgwebsite? Neem gerust contact met ons op.
We maakten al zo’n 10 tal websites van grote Vlaamse ziekenhuizen. Benieuwd hoe die eruit zien? Check onze referenties van de zorgsector!
AZ Oudenaarde behaalde een score van 88,8%, ruim boven de norm van 67% en zelfs boven het doel van 80%.