Google AdWords: je website promoten

  • 5 februari 2018

Google is de bekendste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Ook in België is het de populairste zoekmachine: 94% van Belgen gebruikt het zijn online zoekopdrachten. Vandaag nemen we de Google-tool voor zoekadvertenties onder de loep: Google AdWords.

De naam spreekt eigenlijk al voor zich: Ad + words. Je gaat dus advertenties maken op basis van bepaalde kernwoorden. Deze worden vervolgens getoond aan een erg specifiek publiek dat jij kiest, jouw ideale doelpubliek. Dat lijkt simpel en op zich is het beheren van zo’n campagne dat ook, maar dan moet je wel voldoende vooronderzoek uitvoeren en je campagnes juist instellen. Het draait bij AdWords namelijk allemaal rond specifieke zoekwoorden. Het is essentieel om de juiste zoekwoorden te definiëren. Zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken om bij jou terecht te komen. Deze informatie kan je halen uit Google Analytics, maar ook uit zoekwoordenonderzoek.

Google AdWords juist gebruiken

Zodra je jouw zoekwoorden hebt gedefinieerd begin je best met een klein aantal advertenties. Focus op je beste producten en aanbiedingen en ga voluit voor de kernwoorden die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Hoe specifieker je kan zijn in je zoekwoorden of groepen van zoekwoorden, hoe beter. Als je te vaag bent in het instellen van je advertentie, zal je advertentiebudget heel erg snel op zijn, zonder goede en relevante resultaten. Denk eraan dat je ook kan uitsluiten: geef zoekwoorden in die je wil uitsluiten om het foute doelpubliek te weren. Dit is iets dat je voortdurend zal moeten updaten. Google houdt namelijk bij welke zoektermen jouw advertentie zien, dus je kan zo jouw advertentie verbeteren en optimaliseren door nieuwe zoektermen toe te voegen en foutieve zoektermen uit te sluiten.

In België wordt er Nederlands, Frans en Engels gesproken, houd hier dus rekening mee wanneer je jouw advertenties opstelt. Daarnaast kan je ook de locatie waar je jouw advertenties laat zien configureren. Ook hier geldt dat je best begint met een kleiner gebied, dus focus eerst op jouw toplocaties. En ga later per provincie of per gewest adverteren.

Pro-tip: gebruik AdWords samen met jouw SEO-strategie om hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen.

AdWords woordenschat

Er bestaat een uitgebreide woordenschat in online advertising. Hieronder lijsten we de belangrijkste woorden voor Google AdWords even op.

  • Ad Groups: een reeks advertenties met dezelfde zoektermen en targetting methodes die gegroepeerd worden onder één budget.
  • Ad Extensions: aanvullende informatie (tekst) die getoond wordt onder de hoofdadvertentie.
  • Ad Rank: deze waarde gebruikt Google om te bepalen waar jouw advertentie getoond zal worden op de pagina (gebaseerd op je Quality Score en Bid Amount).
  • Bid Amount: je budget voor AdWords kan je op verschillende manieren definiëren en beperken. Met de Bid Amount kan jij instellen hoeveel je maximaal wil betalen per klik.
  • Click Through Rate of CTR: het aantal mensen dat op jouw advertenties klikt vergeleken met het aantal mensen die jouw advertentie hebben gezien (clicks/views).
  • Call To Action of CTA: de actie die jouw bezoeker moet ondernemen, vaak in een knop. Kies korte en directe woorden: Koop nu, Meer info, Schrijf in, …
  • Cost Per Click of CPC: hoeveel je betaalt elke keer als er iemand op jouw advertentie klikt.
  • Campaign of Campagne: dit is je campagne in Google AdWords die bestaat uit een aantal Ad Groups met hetzelfde budget en dezelfde instellingen.
  • Campaign Type: de manier waarop jouw advertenties gezien zullen worden. Er zijn drie mogelijkheden bij Google AdWords:
    • Search Network: je advertenties verschijnen enkel bij de zoekresultaten van Google
    • Display Network (of AdSense): een netwerk van partners van Google waar jouw advertentie getoond wordt (websites, video’s, YouTube, Blogspot, …)
    • Combinatie van Search Network en Display Network
  • Daily Budget: je kan je budget voor AdWords verder beheren door een maximaal dagelijks budget in te geven. Dit wordt berekend op een maandelijks gemiddelde dus kan per dag een beetje variëren.
  • Impression: hoeveel keer jouw advertentie getoond werd
  • Keywords of zoektermen: de woorden en termen waarop jij wil adverteren. Google raadt tegenwoordig aan om niet enkel op specifieke woorden maar ook op woordgroepen te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen het zoekwoord “rijbewijs” en de woordgroepen “een rijbewijs aanvragen”, “schriftelijk examen rijbewijs” en “hoeveel kost een rijbewijs”.
  • Landingspagina: de pagina die een internetgebruiker ziet wanneer hij/zij op jouw advertentie klikt. Tip: pas de inhoud van deze pagina aan je advertentie aan.
  • Mobile Ad: uiteraard kan je onderscheid maken tussen desktop en mobiele advertenties. Je kan via AdWords advertenties specifiek voor mobiel configureren.
  • Quality Score: deze score op 10 wordt bepaald door de kwaliteit van jouw advertentie (titel, beschrijving, zoekterm, landingspagina, beelden, …). Hoe hoger de score, hoe beter je advertentie wordt getoond en hoe minder je daarvoor betaalt. Google beloont dus goede advertenties die een antwoord bieden op de vraag van je bezoekers.