Google is de bekendste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Ook in België is het de populairste zoekmachine: 94% van de Belgen gebruikt het voor zijn online zoekopdrachten. Als je dan ook weet dat tot 70% van websiteverkeer vanuit Google komt, begrijp je dat het belangrijk is dat jouw website geoptimaliseerd is voor Google. Vandaag willen we het graag even hebben over Google Search Console, de tool om na te gaan of je SEO-inspanningen hun beoogde doel bereiken.
Eerst even kort over SEO
SEO of zoekmachineoptimalisatie is een manier om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de inhoud en metagegevens (juiste zoektermen gebruiken, duidelijke titels en tussentitels, …) of de XML sitemap. Zo maak je het gemakkelijker voor Google om jouw website te indexeren. Die indexatie houdt in dat Google jouw website regelmatig doorloopt om de structuur uit te pluizen en te bepalen waar jouw website over gaat. Die informatie gebruikt Google om te bepalen bij welke zoekopdrachten jouw website getoond zal worden. Hoe beter jouw website geïndexeerd wordt, hoe beter Google kan bepalen aan welke zoekopdrachten jij kan beantwoorden.
Een kijkje achter de schermen van Google's algoritme
Met de Google Search Console kan jij de informatie die Google over jouw website heeft bestuderen. Alle informatie die de Search Console toont, komt uit de indexatie en wordt het algoritme van Google gebruikt om jouw plaats in de zoekresultaten te bepalen. Je neemt dus een kijkje achter de schermen van Google en ontdekt hoe jij je website kan evalueren en optimaliseren. Daarnaast geeft de Console je ook meer inzicht in de zoektermen die gebruikt worden om op jouw website te belanden, en op welke pagina’s verkeer vanuit Google terecht komt. Je vindt dus heel wat informatie in Google Search Console!
- Beveiligingsproblemen: is jouw website gehackt? Als dat zo zou zijn, vind je hier alle informatie over wat er aan de hand is, én oplossingen voor de beveiligingsproblemen.
- Crawlen: bots doorzoeken je website om gegevens eruit te halen voor de indexatie. Hier vind je de fouten in dat proces terug, evenals error-meldingen.
- Google-index: worden al jouw pagina’s goed geïndexeerd? Geblokkeerde bronnen en problemen die je indexatie tegenhouden vind je hier terug.
- Zoekopmaak: Google houdt natuurlijk ook bij hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Hier vindt je die gegevens en eventuele verbeteringen terug.
- Zoekverkeer: zoals we al zeiden geeft Google Search Console je ook meer informatie over de zoekwoorden en links die naar jouw website leiden. Die vind je hier!
Pro-tip: integreer Search Console met Google Analytics om de informatie uit beide tools in je Google Analytics dashboard op een duidelijke en gestructureerde manier terug te vinden.