Lokaal bestuur Herne: een transformatie van de gemeentelijke website
In gesprek met Cindy Verhoeven, verantwoordelijke dienst communicatie & vrije tijd bij lokaal bestuur Herne
Er was snel nood aan een nieuwe gemeentelijke website. Waarom?
De website was sterk verouderd en dringend aan vernieuwing toe. Samen met de lancering van een nieuw logo en huisstijl is de website volledig vernieuwd. In 3 maanden tijd moest de nieuwe website operationeel zijn omdat onze oude website niet langer ondersteund werd. We konden snel instappen en onze website bouwen in het Paddle Content Management Systeem (CMS) door gebruik te maken van de VERA raamovereenkomst.
We konden snel instappen en onze website bouwen in het Paddle Content Management Systeem (CMS) door gebruik te maken van de VERA raamovereenkomst.
Cindy Verhoeven
verantwoordelijke dienst communicatie & vrije tijd bij lokaal bestuur Herne
De logische volgende stap was het grafische design en de content creëren. Hoe verliep dit?
Allereerst is onze nieuwe huisstijl geïntegreerd in het grafische design. We hadden daarnaast ook een brainstorm over de navigatiestructuur, op basis van een vooronderzoek door Paddle.
We hebben de oude website doorgelicht en de nieuwe website gestructureerd in functie van de inwoner. Door middel van de heldere navigatie en de geavanceerde zoek vindt de bezoeker nu snel wat hij zoekt.
Hoe kregen jij en collega’s het CMS Platform onder de knie?
In sneltempo leerden we aan de slag te gaan met het CMS door verschillende opleidingen.
Ik woonde samen met alle betrokken collega’s de opleidingen bij. Zo konden we goed samenwerken en elkaar helpen waar nodig. We gingen stapsgewijs van start met de opleiding CMS en in juni was er de opleiding webformulieren.
Daarnaast was de projectmanager zeer responsief en konden we er tijdens het project altijd terecht. Er werd telkens meegedacht en is er altijd goede begeleiding vanuit de helpdesk.
De projectleider was zeer responsief en we konden er tijdens het project altijd terecht. Er werd telkens meegedacht en is er altijd goede begeleiding vanuit de helpdesk.
Het CMS Platform wordt ontwikkeld met de gebruiker in het achterhoofd. Welke module of functionaliteit maken de alledaagse taken makkelijker?
We wilden een CMS Platform dat handig was om dagelijks mee te werken. Dat is zeker een feit bij onze nieuwe website.
Bij meldingen kan de medewerker van de personeelsdienst nu een automatisch antwoord instellen naar de inzender, zodat er een hoop administratieve rompslomp verdwijnt. Daarnaast zijn onze openingsuren van de verschillende diensten nu dynamisch zichtbaar.
In mijn dagelijkse taken merk ik vooral dat ik tijd win bij het schrijven van nieuwsberichten en tijdens inplannen ervan. Daarnaast is het een onmisbare luxe dat een bestand in de mediatheek automatisch vervangen wordt op elke webpagina wanneer je een aangepaste versie uploadt.
We wilden een CMS Platform dat handig was om dagelijks mee te werken. Dat is zeker een feit bij onze nieuwe website.
Is er een tip dat je zou willen meegeven aan een collega communicatieprofessional die aan zo’n project wil starten?
Vorm een team en werk samen naar het doel toe. Zorg ervoor dat je regelmatig intern samen zit of tijdstippen blokkeert om bezig te zijn met het project. Op die manier kan je onderling vragen stellen en elkaar helpen als je bv. vastzit. Het feit dat er in team gewerkt werd met zo’n strakke deadline gaf ons een enorme drive om het samen tijdig klaar te krijgen.
Welke nieuwigheid is het best onthaald door de Hernenaar?
Vooral de reacties op het eindresultaat zijn lovend. We krijgen enkel positieve reacties.
Daarnaast zien we dat de nieuwe navigatiestructuur, de toevoeging van Mijn Burgerprofiel, de weergave van openingsuren, meldingen en de zoekbalk een grote troef zijn. We streven ernaar dat de Hernenaar de gezochte informatie snel terug kan vinden. Daarom gaan we altijd uit van de inwoner om zo informatie op een logische wijze weer te geven.
Op korte termijn is er echt een mooie website tot stand gekomen. Het is fijn om er met zo’n tevreden gevoel op terug te kijken.