Google Analytics: je website analyseren

  • 26 januari 2018

Google is de bekendste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Daarnaast heeft deze internetgigant ook een aantal tools ontwikkeld die jou helpen jouw website op te volgen. De eerste van die tools nemen we vandaag onder de loep: Google Analytics.

Dit is een van de krachtigste tools van Google voor marketeers en IT’ers. Je kan er al jouw websiteverkeer mee meten en opvolgen, zowel van als naar je website. Zo kom je niet alleen te weten hoe bezoekers jouw website gebruiken, maar ook wie ze zijn en hoe ze bij jou terecht gekomen zijn. Je kan zelf instellen welke soort informatie en gegevens jij belangrijk vindt, en die worden dan verzameld in je Dashboard.

  • Demografie: wie bezoekt je website, inclusief locatie en taal

  • Sociale media: vanuit welk sociaal netwerk komen je bezoekers en hoe worden de “deel op sociale media” knoppen gebruikt

  • Technologie: houd bij welke browsers, besturingssystemen en netwerken je bezoekers gebruiken om jouw website te bezoeken

  • Mobiele gegevens: ontdek hoeveel verkeer er van mobiel komt

  • Verkeersbronnen: analyseer welke websites, kernwoorden, zoekmachines, … verkeer naar jouw website sturen

  • Populaire inhoud: welke pagina’s worden het meest bezocht, welke inhoud werkt en wat werkt niet

  • Conversies: laat Google Analytics weten wat voor jou een conversie is (formulier ingevuld, afspraak gemaakt, …) en ontdek wie en wat converteert

Meten is weten

Waarom is het goed om deze gegevens bij te houden? Wel, met Google Analytics kan je een beter inzicht krijgen in jouw website, wat werkt en wat niet. Dat inzicht kan je dan gebruiken om jouw bedrijfsstrategie te ontwikkelen of aan te passen. Hieronder vind je drie belangrijke inzichten en wat ze kunnen betekenen voor jouw strategie.

  • Leer alles over je doelgroep: zijn het mannen of vrouwen? Welke leeftijdscategorie? Welke interesses hebben ze gemeen? Wanneer komen ze op jouw website? Deze informatie zal je leren hoe en waar je jouw doelpubliek best contacteert.

  • Komen jouw bezoekers voornamelijk vanuit Google, of klikken ze door op Facebook? Of surfen ze rechtstreeks naar jouw website? Als je dat weet, weet je ook ineens of je best op Google of Facebook inzet met advertenties om meer bezoekers naar jouw website te halen.

  • Weet jij hoe bezoekers klikken op jouw website? Hoe komen ze op bepaalde pagina’s terecht? Deze informatie kan je helpen om jouw website gebruiksvriendelijker te maken, zodat een bezoeker meteen vindt wat hij zoekt. Zo zorg je ervoor dat al jouw content ook effectief gevonden wordt door je doelpubliek.

Pro-tips:

  1. Als je Google Adwords koppelt aan je Google Analytics, krijg je binnen AdWords betere rapportage. In Analytics krijg je dan ook meer inzicht in de performantie van je advertenties. 

  2. Om meer informatie te verzamelen over dat organische verkeer (en je positie in de Google-zoekresultaten te optimaliseren), kan je ook Google Search Console koppelen. 

  3. Als je meer wil halen uit Google Analytics, kan je het gedrag van je bezoekers nog verder uitpluizen met behulp van Google Tag Manager.

Beginnen bij het begin

Zoals je wel merkt, kan je heel veel met Google Analytics. Alles wat er op je website gebeurt kun je meten, dus is het erg belangrijk om je Analytics goed in te stellen. Daar kunnen onze Google experts je bij helpen! Samen bespreken we wat jij juist wil weten, en vervolgens stellen we jouw dashboard helemaal in. We sturen je dan gedetailleerde maandelijkse rapporten over jouw website.